حوادث

مفاجأة عن مصير نورهان المتهمة بإنهاء حياة والدتها وكيف سينقذها والدها في اللحظات الأخيرة

كتب حماده جمعه 

الله أكبر ..يحيا العدل .. هذا كان الصوت الذى يرج المحكمة بعد رد مفتى الجمهورية على الحكم على نورهان خليل بعشماوى،والذ ى ساعدها فى إنهاء حياة والدتها حسين الذى عنده 14 سنة .

من بعد إحالة اوراق نورهان خليل لمفتى الجمهورية ،ورغم إن مصيرها معروف ،وبمجرد إحالة الأوراق خلاص كده عشماوى لا محالة،وبالنسبة لعشيقها اللى عنده 14 سنة وساعدها فى إنهاء حياة والدتها ..

واعترافات هنا من نورهان وعشيقها حسين ومفاجات من نورهان وجوابات تبعتها لعمتها وأهلها علشان تستعطف أبوها يتنازل عن القضية ولكن مصيرها إتعرف خلاص بعد ورود رأى فضيلة مفتي الجمهورية..

تفاصيل كتير بعد رأى مفتى الجمهورية ،قياترى مصيرها خلاص عشماوى؟ ورد فعل أبوها هيكون إيه؟ كل الناس كانت متأكدة من ساعة إصدار الحكم على نورهان بعشماوى إنه خلاص عشماوى هيتنفذ،ومفيش مرة إتقال الحكم إن تم إحالة أوراق أى متهم وتم التراجع عن الحكم او تخفيفه.. وفي نفس الوثت ، قضت محكمة جنايات الأحداث بمعاقبة حسين بإيداعه فى مؤسسة عقابية “دور رعاية”.

الحقيقة مفيش كلام طول الأيام اللى فاتت إلا عن قضية نورهان وحسيين،والكل منتظر الحكم يتنفذ وخلاص هيتنفذ .

خلاص إيدت محكمة الجنايات ببورسعيد الحكم بعشماوى على نورهان خليل،خلال الساعات اللى فاتت ،المرة دى أهل نورهان حضروا المحاكمة ولكن مشيوا قبل النطق بالحكم وإستنوا برة القاعة ،مقدروش يقعدوا ويسمعوا الحكم اللى هو أصلا معروف من الاول هيكون إيه،على عكس أخوات المجنى عليها حضروا المحاكمة ووصفوه بالقصاص

نورهان كانت موجودة وسط تشديدات أمنية مكثفة ، داخل قاعة محكمة الجنايات، واستمعت للحكم الصادر في حقها بعشماوى ، والمفروض إنها من المقرر إن ترجع لحبسها بعد الجلسة، في انتظار تنفيذ الحكم بعشماوى ،أو إن أسرتها تعمل الإجراءات للنقض بالحكم والإستنئناف .

المحامية هايدي الفضالي قدمت عن أسرة المتهمة تنازلًا من الأب ولي الامر عن الحق المدني في القضية مطالبة بتخفيف حكم عشماوى قبل النطق به بعد ورود رأي مفتي الجمهورية.

وده رغم تنازل والد نورهان عن الحق المدني في رحيل زوجته السيدة داليا الحوشي، ودعمه لموقف ابنته القانوني، وأنه واثق من براءتها،و أنه هيعمل كل ما بوسعه لتخفيف الحكم عن بنته قانونيا .
كل السوشيال ميديا مقلوبة بعد إصدار الحكم ،وبعد تأييد الحكم بعشماوى ،وبعد مل كانت مصير نورهان بين مؤيد ومعارض ،بقى كتير من اللى كانوا ضد نورهان بقوا يصعبوا عليها وشايفينها إنها مجنى عليها .. ياترى ممكن الحكم على نورهان بعشماوى يتنفذ خلاص ولا ممكن يحصل نقض وإستنناف للحكم ويتخفف شوية لأشغال شاقة مثلا؟ شاركونا فى التعليقات.

 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى